If you want to plan your language revision and studying - it's good to be aware how big is the material you need to cover.
Here is an excerpt from the base of the school program stating exactly what areas you need to cover.
Later you can choose which parts you will revise when - this way ensures that you won't miss anything important. It also gives you time to start with what is the most difficult for you - to the easiest parts you think you know well.
Here is an excerpt from the base of the school program stating exactly what areas you need to cover.
Later you can choose which parts you will revise when - this way ensures that you won't miss anything important. It also gives you time to start with what is the most difficult for you - to the easiest parts you think you know well.
1. VOCABULARY:
z zakresu nastepujących dziedziń:
1. człowiek (np. dane personalne, okresy
życia, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, rzeczy osobiste, uczucia i emocje,
umiejętności i zainteresowania);
2. miejsce zamieszkania (np. dom i jego
okolica, pomieszczenia i wyposażenie domu, prace domowe);
3. edukacja (np. szkoła i jej
pomieszczenia, przedmioty nauczania, uczenie się, przybory szkolne, oceny
szkolne, życie szkoły, zajęcia pozalekcyjne);
4. praca (np. popularne zawody i związane
z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, wybór zawodu);
5. życie prywatne (np. rodzina, znajomi i
przyjaciele, czynności życia codziennego, określanie czasu, formy spędzania
czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
6. żywienie (np. artykuły spożywcze,
posiłki i ich przygotowywanie, nawyki żywieniowe, lokale gastronomiczne);
7. zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów,
towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, wymiana i zwrot
towaru, promocje, korzystanie z usług);
8.podróżowanie i turystyka (np. środki
transportu i korzystanie z nich, orientacja w terenie, baza noclegowa,
wycieczki, zwiedzanie);
9. kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
9. kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, tradycje i zwyczaje, media);
10. sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt
sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
11. zdrowie (np. tryb życia, samopoczucie,
choroby, ich objawy i leczenie);
12. nauka i technika (np. odkrycia naukowe,
wynalazki, korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych i technologii
informacyjno-komunikacyjnych);
13. świat przyrody (np. pogoda, pory roku,
rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego);
14. życie społeczne (np. wydarzenia i
zjawiska społeczne).
2. GRAMMAR
CZASOWNIK
1. Bezokolicznik i formy osobowe, np. to work, works
2. Czasowniki posiłkowe, np. be, do
3. Czasowniki modalne:
• can, np. Can you help me? I can speak English. I can’t swim. I can’t see him.
• could, np. Could you speak more slowly? I couldn’t help him with the exercise.
• may, np. May I speak to Sam? It may be too late.
• must, np. I must finish it today. You mustn’t smoke here. It must be Tom.
• should, np. You shouldn’t do it. Where should I get off?
• will, np. I’ll wash up later. The train will be late.
• can, np. Can you help me? I can speak English. I can’t swim. I can’t see him.
• could, np. Could you speak more slowly? I couldn’t help him with the exercise.
• may, np. May I speak to Sam? It may be too late.
• must, np. I must finish it today. You mustn’t smoke here. It must be Tom.
• should, np. You shouldn’t do it. Where should I get off?
• will, np. I’ll wash up later. The train will be late.
4. Tryb rozkazujący, np. Come here! Don’t touch that!
5. Czasowniki regularne i nieregularne, np. work – worked – worked; do – did – done
6. Imiesłów czynny i bierny, np. speaking, spoken
6. Imiesłów czynny i bierny, np. speaking, spoken
7. Czasowniki wyrażające stany, np. I want to be a singer. I believe you are right. I see what
you mean. i czynności, np. She is dancing. I am seeing my dentist tomorrow. (gerund/infinitive)
8. Czasowniki złożone (phrasal verbs), np. get up, break down, look for
• Present Simple, np. She often visits her grandparents. The train leaves at seven.
• Present Continuous, np. She is working in the garden at the moment. We are going to
the cinema tomorrow.
• Present Perfect, np. I’ve just seen my teacher. He hasn’t visited me since May.
• Past Simple, np. Columbus discovered America in 1492. I saw him two days ago.
• Past Continuous, np. We were watching TV at ten o’clock last night.
• Past Perfect, np. He had already gone home when we arrived at the party.
• Future Simple, np. I will call you tomorrow. I think he will win.
• Future Simple, np. I will call you tomorrow. I think he will win.
10. Konstrukcja „be going to”, np. I’m going to give a party on Saturday.
11. Konstrukcja „have to”, np. He has to go there. I don’t have to do it.
12. Konstrukcja „would like to”, np. I would like to meet him.
RZECZOWNIK
1. Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne, np. a cat, rice, information, money
2. Liczba mnoga regularna i nieregularna, np. a dog – dogs, a woman – women
3. Forma dzierżawcza, np. the manager’s office, the colour of her eyes
4. Rzeczowniki złożone, np. a washing machine, toothpaste, sister-in-law
PRZEDIMEK
1. Przedimek nieokreślony, np. a cup, an animal
2. Przedimek określony, np. the sun, the USA
3. Przedimek zerowy, np. dinner
A helpul way to learn that is to use apps such as Duolingo - you are required to never forget to write it!
A helpul way to learn that is to use apps such as Duolingo - you are required to never forget to write it!
PRZYMIOTNIK
1. Stopniowanie regularne i nieregularne używane do porównań w stopniu równym,
wyższym i najwyższym,
np. big – bigger – the biggest, - regularne krótkie
expensive – more expensive – the most expensive, - regularne więcej niż 2 sylaby
good – better – the best ; She is as tall as her father. - nieregularne
np. big – bigger – the biggest, - regularne krótkie
expensive – more expensive – the most expensive, - regularne więcej niż 2 sylaby
good – better – the best ; She is as tall as her father. - nieregularne
2. Użycie so, such, how i what z przymiotnikami, np. She is such a nice girl. How nice!
3. Przymiotniki dzierżawcze, np. my, his, our
PRZYSŁÓWEK
1. Stopniowanie regularne i nieregularne,
np. elegantly – more elegantly – the most elegantly,
badly – worse – the worst
np. elegantly – more elegantly – the most elegantly,
badly – worse – the worst
2. Przysłówki too i enough, np. (not) sweet enough, too large
3. Miejsce przysłówka w zdaniu,
np. She often goes to the cinema.
They are always late.
Do it quickly!
np. She often goes to the cinema.
They are always late.
Do it quickly!
ZAIMEK
1. Zaimki osobowe w formie podmiotu, np. I, we i w formie dopełnienia, np. me, them
2. Zaimki dzierżawcze, np. mine, yours, ours
3. Zaimki zwrotne, np. myself, yourself, ourselves
4. Zaimki wskazujące, np. this, those
5. Zaimki pytające, np. who, what, which
6. Zaimki względne, np. who, which, that
7. Zaimki wzajemne, np. each other
8. Zaimki nieokreślone, np. some, any, much, many, no, (a) few, (a) little, other, another,
somebody, anything
9. Zaimek bezosobowy you
10. Zaimki one / ones w zdaniach typu I will take the green one / ones.
LICZEBNIKI
1. Liczebniki główne np: one, hundred
2. Liczebniki porządkowe np. first, twelfth (zwróć uwagę na fourth, fortieth itp)
PRZYIMEK
1. Przyimki określające miejsce, kierunek, odległość, np. in London, to school
2. Przyimki określające czas, np. on Monday, in July, at night
3. Przyimki sposobu, np. by bus, with a pen
4. Przyimki po niektórych czasownikach i przymiotnikach, np. think of, interested in
SPÓJNIK
Spójniki, np. and, or, because, if, unless, while, before, soSKŁADNIA
1. Zdania twierdzące, przeczące i pytające w czasach: Present Simple, Present Continuous,
Present Perfect, Past Simple, Past Continuous, Past Perfect, Future Simple.
2. Zdania z podmiotem it, np. It rained heavily last night.
3. Zdania z podmiotem there, np. There is a new restaurant in King Street. There were
clouds in the sky. There will be twenty people at the party.
4. Zdania z dwoma dopełnieniami, np. Yesterday I bought my grandma a nice present.
5. Zdania w stronie biernej w czasach: Present Simple, Present Perfect, Past Simple, Future
Simple, np. My car was stolen last night.
6. Pytania pośrednie, np. He wants to know if I like him. Can you tell me where he is staying?
7. Zdania w mowie zależnej z czasownikami say, tell, ask, np. He told me (that) he was very
unhappy.
8. Zdania współrzędnie złożone, np. My brother was playing football and I was watching
cartoons.
9. Zdania podrzędnie złożone:
• przydawkowe, np. The man who lives next door is a famous actor.
• okolicznikowe
– celu,
np. I came here to give you this letter.
– czasu, np.
The phone rang when we were leaving the flat.
– miejsca,
np. He was sitting where I had left him.
– przyczyny,
np. She is happy because she won the lottery.
– skutku,
np. I was tired so I went straight to bed.
– warunku (typu 0, I, II),
np. When it is hot, we drink more. If we win the match, we will
have a party. If I had a lot of money, I would buy a big house.
10. Konstrukcje bezokolicznikowe i gerundialne, np. I’m very happy to see you. I enjoy
walking but my friends prefer cycling. I’m good at swimming. (gerund/infinitive)
11. Zdania wykrzyknikowe, np. What a beautiful room!
*W tekstach na rozumienie ze słuchu oraz rozumienie tekstów pisanych mogą
wystąpić środki gramatyczne spoza powyższej listy. Znajomość takich środków
nie będzie jednak warunkowała poprawnego rozwiązania zadań egzaminacyjnych.
Full list of everything to know about the exam you will find here:
Comments
Post a Comment